АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ДРУГОГО (МАГІСТРЕСЬКОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ «ТЕХНОЛОГІЇ ЗЕРНА ТА ЗЕРНОПРОДУКТІВ»
Для формування конкурентоспроможного освітнього продукту важливе значення має тісний звʼязок із виробництвом – головним роботодавцем для випускників програми Технології зерна та зернопродуктів. У звʼязку із військовими діями та супутніми змінами у харчових виробництвах, питання адаптивності навчального процесу сьогодні стоїть особливо гостро.
На відкритому засіданні робочої групи освітньої програми Технології зерна та зернопродуктів обговорювали стан підготовки модернізованої освітньої програми до провадження у новому навчальному році.
Практика залучення представників випускової кафедри, зацікавлених осіб та всіх бажаючих до проведення засідання робочої групи – важливий та невідємний процес удосконалення програми. Відкритість та публічність діяльності робочої групи має позитивний ефект, що відмічено членами випускової кафедри, залученими до засідання.
Під час засідання була відмічена й ефективність персоналізованого опитування зацікавлених сторін в реалізації освітньої програми за допомогою електронних форм. Такі форми, що розроблені робочою групою, надають можливість більш глибокого аналізу думок стейкхолдерів, спрощують процес їх систематизації та інтерпритації. Такі опитування дозволили комунікувати із широким колом зацікавлених сторін в період обмежень що до пересування.
Ринок зерна та зернових продуктів, як й інші галузі харчових виробництв зазнав суттєвих змін впродовж останього року. Особливі проблеми помітні у питаннях логістики та менеджменту. Про це зазначили роботодавці, залучені до опитування під час модернізації освітньої програми впродовж першого семестру 2022-2023 навчального року.
Представники академічної спільноти зазначали у анкетах для опитування важливість фокусу та особливості програми. Зокрема запропоновано розширити перелік програмних результатів відповідно до особливостей освітньої програми. На думку представників академічної спільноти такі рішення дозволять виокремити програму на ринку освітніх послуг.
В цілому думка більшості стейкхолдерів була спрямована на розширенні можливостей формування індивідуальної освітньої траєкторії у здобувачів освіти, а додаткові знання і вміння мають стосуватись актуальних нині питань, повєязаних із продовольчою безпекою.
Отримані рекомендації та побажання у більшій мірі були враховані робочою групою про що було доведено на підсумковому засіданні випускової кафедри наприкінці 2022 року. Висловлені думки членів кафедри враховані під час допрацювання освітньої програми.
За твердженням робочої групи вектор розвитку програми спрямований на формування професіоналів у галузі вирорбництва та технологій, які здатні організовувати діючі виробництва та мають передумови до початку власної підприємницької діяльності. Це корелює із вектром розвитку економіки України та провідними практиками організації харчових виробницв в ЄС.
Популяризація програми може бути інтенсифікована можливостями для потенційних абітурієнтів глибоко розібратись у конкретній технології виробництва харчового продукту та провести виробництво пробноїї її партії у рамках виконання кваліфікаційної роботи на потужностях навчально-виробничого відділу університету. Прогнозованим ефектом від розвитку програми є збільшення потенційної кількості зернопререробних підприємств низької продуктивності.
По завершенню робочої зустрічі були окреслені головні зміни в освітній програмі, що заплановано для реалізації у 2023 році.
Зазначено, що суттєво розшириться перелік вибіркових дисциплін. Зокрема передбачаються для вибору: Ресурсоощадні технології та логістика зернопереробних виробництв; Керування якістю зерна та насіння за елеваторно-складського зберігання; Інноваційні технології крафтових зернопродуктів; Біологічно активні речовини у технологіях зернопродуктів; Наукові основи комплексного перероблення зерна; Експрес-ідентифікація товарної продукції та виявлення фальсифікації; Системи актоматизованого керування логістичними процесами; Технологічний аудит у зернових технологіях; Стратегії розвитку підприємств зернопереробної промисловості; Біоконверсія в технології зернопродуктів; Технологія пакування і зберігання упакованої продукції.
Крім цього, програма передбачатиме досягнення нових результатів навчання:
ПРН 12. Формувати та впроваджувати у виробництво конкурентоспроможні соціально-орієнтовані стратегії розвитку підприємств зернопереробної галузі керуючись сучасними досягненнями науки і техніки.
ПРН 13. Розробляти та реалізовувати технології раціонального використання малопоширених й районованих сортів зерна, аналізувати показники якості, безпечності проміжних та готових до споживання зернопродуктів.
ПРН 14. Оцінювати енерговитрати та формувати стратегії ресурсозбереження підприємств елеваторної, борошномельної, круп’яної, комбікормової та масло-екстракційної промисловостей за врахуванням сортових особливостей сировини.
Володимир НОВІКОВ,
Гарант ОП